Ultieme wijsheid is Mediawijsheid

maandag 25 januari 2010

Lessenserie Mediawijsheid reclame groep 1/2 van Julia Weggemans

Les 1
De eerste les laat ik de kinderen reclames zien van:
• Calvé pindakaas – Evert van Benthem wint twee keer de Elfstedentocht
• Calvé pindakaas- met Dick Advocaat op balkon
• Melkunie – ‘geen bommetje’
• een reclame van Audi - ‘een getekend mannetje die een Audi Q5 in elkaar vouwt.Zie verderop deze site

Daarna houd ik hier met de kinderen een kringgesprek over.. Ik laat ze ook reclamefolders zien. Daarna stel ik wat vragen, zoals: ‘Wat vind je van deze reclames? Waarom spelen er kinderen in de reclame van Calvé pindakaas? Denk je dat ouders nu sneller pindakaas gaan kopen?’

Daarna maken we een woordweb over dingen die opgevallen zijn tijdens de tv-reclames en de reclamefolders.

Les 2
Eerst haal ik het woordweb van les 1 erbij.
Nu gaan we reclameposters met de kinderen maken. Ik verbind daar een aantal eisen aan:
• Er moet veel kleur aanwezig zijn
• De reclameposter moet over eetproducten gaan
• De tekst moet gestempeld worden (eerst vragen aan de juf/meester hoe je het moet schrijven).
Ze mogen de producten zelf kiezen. Misschien moet je de producten geven als de keuze lastig is. Bijvoorbeeld: reclame maken over hagelslag. Andere producten zijn: Melk, kaas, patat, pot appelmoes, jam, etc. Wat kinderen aanspreekt.

Les 3

In deze les haal ik de posters van les 1 en 2 erbij. De kinderen gaan een rollenspel doen. We maken met zijn allen een markt en hangen de posters op bij de producten.
Ze kunnen lekker gaan spelen en de posters goed gebruiken.
Dit valt binnen hun eigen belevingswereld en ze vinden het ontzettend leuk om te doen. Ze hebben echt plezier gehad en dit was ook een leuke afronding van de lessencyclus Mediawijsheid Reclame.

Reclame:


1 opmerking: