Ultieme wijsheid is Mediawijsheid

zondag 10 januari 2010

Lessenserie Charlotte Baumgarten



Op mijn stageschool heb ik een lessenserie gegeven van drie lessen. De kinderen hebben een fotoverhaal gemaakt van een bestaand prentenboek: Rupsje Nooitgenoeg. De lessen zagen er als volgt uit:

Les 1: introductie van het verhaal.
Ik heb het boek laten zien, een powerpointpresentatie en een filmpje. Vervolgens heb ik de opdracht uitgelegd en zijn de kinderen in deze eerste les bezig gegaan met het maken van het materiaal wat ze zouden gebruiken om de foto's van te maken.

Les 2: stripverhaal tekenen.
Ik wilde dat de kinderen van te voren zouden nadenken hoe elke foto er uit zou moeten zien. Waar moet de rups geplaatst worden en waar de boom bijvoorbeeld. Ik heb de kinderen de tekst gegeven zodat ze de verhaallijn konden volgen, verder moesten zij zelf alles tekenen, uit het hoofd. Ik heb de beste gekozen om de foto's mee te maken.

Les 3: foto's maken en fotoverhaal maken.
Met een klein groepje heb ik de foto's gemaakt. Op dat moment kwam dat beter uit en iedereen was het erover eens dat dit het beste resultaat zou geven. De kinderen hebben zelf bepaald welke foto's gebruikt zouden worden en vanaf welk standpunt de foto genomen moest worden.
Ik heb mijn laptop mee naar school genomen en heb het verhaal met ze in elkaar gezet. Ik heb aanwijzingen gegeven over de effecten en de overgangen. Ik heb de muziek er uiteindelijk onder gezet die ik erbij vond passen.

Het resultaat is te zien bij dit bericht. De kinderen hebben er met enthousiasme aan gewerkt en zijn trots op het resultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten