Ultieme wijsheid is Mediawijsheid

donderdag 5 november 2009

Onderzoek Mediawijheid van Charlotte

Op dinsdag 27 oktober 2009 heb ik onderzoek gedaan naar Mediawijsheid in mijn stageschool. Ik loop stage in groep 5, maar mijn onderzoek geldt eigenlijk voor alle groepen 3 t/m 8.

In elke klas hangt een digitaal bord. Dit is geen SMART-Board, zoals op de HU maar een Active Inspire bord. Dit schijnt een voorloper te zijn van het SMART-Board.
Het digitale bord heeft de functie van schoolbord, computerscherm en televisiescherm. Er zit geen touchscreen op, alle handelingen worden gedaan met een pen, een stok of een muis.

In principe wordt het bord voor elke reken-, spelling- en taalles gebruikt. M.b.v. het bord geeft de leerkracht instructie. De les wordt dan ondersteund door bijvoorbeeld plaatjes, tekstjes, filmpjes of informatieve internetpagina’s.

In de school zijn meerdere computers te vinden. Niet voor alle leerlingen van de school is er één computer beschikbaar. Daarom zijn er computerbeurten ingesteld. Op vastgestelde dagen en tijden is het mogelijk om per klas te oefenen op de computer.

De leerkracht is niet de enige die gebruik maakt van het digitale bord. Ook de kinderen kunnen hier gebruik van maken. Eén keer in de week wordt er een spreekbeurt en boekbespreking gegeven. Deze opdrachten worden uitgevoerd voor de kinderen. Om hun presentaties levendiger en leuker te maken, wordt er gebruik gemaakt van powerpointpresentaties.

Natuurlijk heeft mijn stageschool ook een eigen website. Tenminste, ik denk dat dit wel vanzelfsprekend is deze tijd. Op de website www.hoeksteen-bussum.nl staat informatie over de school. Bijvoorbeeld de schoolgids, de visie, foto’s van het team en de leerlingen, etc.
Wat ik opvallend vond aan deze school is de manier van communiceren met de ouders. Het primitieve gedoe met gekopieerde brieven is voorbij. Alles wat ouders moeten weten, van plotselinge berichten tot algemene informatie over gymlessen bijvoorbeeld is te vinden op de website.


Van Charlotte Baumgarten (2F)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten